Kontakt
Samorządowe Przedszkole w Oleszycach

PROGRAM EKOLOGICZNY

Skąd się biorą produkty ekologiczne?

 

„Skąd się biorą produkty ekologiczne”

to nowy, ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany  przez GIS wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

 

Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Główne założenie programu:

  • zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
  • kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o  nawykach higieniczno-zdrowotnych.

Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.

Chcemy, aby w przedszkolach było zdrowo, ekologicznie i przyjaźnie. Zachęcamy przedszkolaków do aktywnego udziału w zajęciach.

Zdobytą wiedzę i umiejętności będą mogli wraz z rodzicami stosować w codziennym życiu.

 

Zapraszamy do GALERII


 

Zajęcia związane z realizacją programu edukacyjnego „ Skąd się biorą produkty ekologiczne?” przedszkolaki rozpoczęły od rozpakowywania zakupów . Oglądały dokładnie wszystkie produkty i zauważyły, że większość produktów ma taki sam znaczek. Posegregowały produkty na te, które posiadają znaczek EKO i na te, które nie mają tego znaczka .Następnie obejrzały bajeczkę „ Skąd się biorą produkty ekologiczne”, (https://www.youtube.com/watch?v=7_2NNcSqu5w), która w przystępny sposób wyjaśniła dzieciom, skąd się wzięły produkty ekologiczne. Przedszkolaki poznały Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej - samodzielnie ją uzupełniały w odpowiednie produkty. Podczas zajęć dzieci degustowały BIO jogurt naturalny i z truskawkami. Na zakończenie otrzymały książeczkę „ Skąd się biorą produkty ekologiczne".

 

          

W ramach realizacji programu „ Skąd się biorą produkty ekologiczne”oraz programu „ Kubusiowi przyjaciele natury” grupa starszaków zorganizowała w sali EKO ogródek w kąciku przyrody. Dzieci posadziły cebulkę , szczypiorek, pietruszkę,czosnek, przesadziły miętę, bazylię oraz posiały ogórki i rzeżuchę. Dowiedziały się co jest potrzebne do wzrostu roślin.

 

     

Kolejne zadanie z programu „ Skąd się biorą produkty ekologiczne” to samodzielne wykonanie kanapek z EKO produktów. Zajęcia rozpoczęły się od spotkania z Panią Sylwią- dietetykiem i intendentką w naszym przedszkolu, która przypomniała wiadomości na temat zdrowego żywienia czyli jakie produkty należy jeść, aby być zdrowym.Po starannym umyciu rąk, założeniu fartuszków i kucharskich czapek , po przypomnieniu zasad bezpiecznego posługiwania się nożem i deską do krojenia, dzieci przystąpiły do pracy. Samodzielnie smarowały pieczywo masłem, a następnie układały na kromkach wybrane przez siebie EKO produkty. Podczas robienia kanapek kształciły odpowiednie nawyki żywieniowe, rozwijały kreatywność oraz dbałość o higienę. Okazało się, że naszym milusińskim bardzo smakowały kanapki zrobione własnoręcznie, które wyglądały pięknie, kolorowo i zawierały mnóstwo witamin. Nawet największe niejadki zjadły swoje porcje z apetytem.

 

 

 

 

 

EKO SAŁATKA OWOCOWA

Dzieci z grupy 5-6 latków w ramach edukacji zdalnej wykonały sałatkę owocową

 

                                                                        

                 

 

 

EKO- SAŁATKA JARZYNOWA to dodatkowe zadanie do wykonania w ramach zdalnego nauczania dla grupy dzieci 5,6 letnich realizujących program „ Skąd się biorą produkty ekologiczne”

      

 

Kontynuacja zajęć „ Skąd się bierze ekologiczny miód ?”

 

Rodzaj miodu zależy od tego, z jakich roślin pszczoły zbierały nektar. Kolor miodu może być od bardzo jasnego – ten jasny to miód z głogu, ciemniejszy – wielokwiatowy, a najciemniejszy – brawo dla Franka , który powiedział, że to miód gryczany. I to on bardzo dzieciom smakował!

    

 

Kolejna lekcja w ramach realizacji programu „ Skąd się biorą produkty ekologiczne” dotyczyła tematu „ Skąd pochodzą ekologiczne jaja”. Rolnik karmi kury ziarnami zbóż bez GMO. Kury, które spacerują po podwórku ,wygrzewają się w słonku , odnajdują w ziemi różne smakołyki dają najlepsze jaja- są ekologiczne, a w sklepie w ich opakowaniu widnieje cyfra „0” Dzieci poznały budowę jaja wybijając jego zawartość na talerzyk .Dowiedziały się, że jaja można przyrządzać na różne sposoby. Jaja gotowane na twardo, miękko, jaja sadzone, jajecznica, którą ze smakiem na śniadanie zjadły starszaki. Dzieci poznały różne jaja – strusie, które wzbudziło największe zainteresowanie, gęsie i kurze. Porównywały ich wielkość.Wykonywały eksperymenty i doświadczenia. Jak rozpoznać, że jajko jest surowe czy ugotowane ? , Czy jajko może być z gumy??? Czy można go zgnieść ?