Kontakt
Samorządowe Przedszkole w Oleszycach

Grupa 3,4 latków

Nauczyciele:

 

Wiesława Kornaga

mgr Elwira Piotrowska-Argasińska

pomoc nauczyciela: Elżbieta Klojzy


 

Drodzy Rodzice! W związku z zaistniałą sytuacją panującą w naszym kraju, jako nauczyciele i wychowawcy Waszych dzieci będziemy prowadzić zdalne nauczanie zgodne z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zachęcam do realizacji krótkich zadań, które wypełnią czas Waszym Maluszkom.

 

Marzec

Temat: W Marcu jak w Garncu

 

Środa 25.03.2020 r.

Praca plastyczna: „Marcowa pogoda”

Naklejanie na wycięty z kolorowego papieru garnek: kropelki wody, płatki śniegu, słoneczko, chmurki. Materiały potrzebne do wykonania pracy: kartka z bloku, papier kolorowy, nożyczki, klej.

 

Czwartek 26.03,2020 r.

Zajęcia matematyczne

Temat: Duże, małe.

Klasyfikacja przedmiotów ze względu na wielkość.

Wykorzystanie rymowanki:

Dużo klocków w koszu mamy wszystkie ( lub jeden, dwa, trzy…) małe/ duże wyciągamy i do pojemnika wkładamy.

 

Piątek 27.03.2020 r.

Zajęcia umuzykalniające

Inscenizacja ruchowa piosenki „Marzec Czarodziej” - https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E

Nauka piosenki „Kle kle boćku” –

https://www.youtube.com/watch?v=Q9GXQJ6kRRA

 

Poniedziałek 30.03.2020 r.

Temat Mowa i myślenie

 „ Przyjście wiosny” – słuchanie wiersza J. Brzechwy ( ilustracje na tablicy dydaktycznej)

http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_p09.html

 

Wtorek 31.03.2020 r.

Zajęcia ruchowe

Ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej „ Wiosną na łące”

 

Środa 1.04.2020 r.

Zajęcia plastyczne

Temat: „Bocian” – wydzieranka z kolorowego papieru

 

Czwartek 2.04.2020 r.

Temat : „ A ja rosnę i rosnę” – kształtowanie umiejętności liczenia obiektów w zakresie 3,4 i więcej, grupuję obiekty wg. Podanych cech ( wielkość, kolor)

 

Piątek 3.04.2020 r.

Zajęcia umuzykalniające

Piosenka „ Maszeruje Wiosna ” - https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Zabawa do piosenki

 

Poniedziałek 6.04.2020 r.

Wiersz „ Pisanki, pisanki ‘’  https://miastodzieci.pl/piosenki/pisanki-3/

„ Na świątecznym stole’’ – opowiadanie obrazka ( rozmowa z dzieckiem na temat przygotowań świątecznych)

 

Wtorek 7.04.2020 r.

Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem kolorowych woreczków ( w domu może być to mała poduszeczka)

 

Środa 8.04.2020 r.

Zajęcia plastyczne „ Kolorowa pisanka” – ozdabianie kawałkami materiału lub dowolną techniką

 

Czwartek 9.04.2020 r.

Zajęcia matematyczne

Temat: Rozpoznajemy, klasyfikujemy – wykorzystanie klocków Dienesa

 

Piątek 10.04.2020 r.

Piosenka „ Wielkanocna kłótnia” – słuchanie, zabawa przy piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=TQtfzbZL_vw

 

Kwiecień

Temat: Wiosna w lesie

 

Środa 15.04.2020 r.

Obejrzenie bajki na You Tube

"Wiosenne przygody Krasnala" - Witold Giersz

https://www.youtube.com/watch?v=BM1INy6tikg

Pytanie: Jakie zwierzęta, owady, ptaki spotkał Krasnal w lesie podczas pierwszej wiosennej wędrówki.

Zabawa: " Wiosno, wiosenko gdzie jesteś powiedz nam"

https://www.youtube.com/watch?v=RRn8zvuhYYY

 

Czwartek 16.04.2020 r.

Zajęcia matematyczne:

 

Temat: Potrafię ułożyć taki wzorek

- skupienie uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich

- dziecko potrafi wychwycić i kontynuować powtarzający się rytm.

Przygotowujemy dziecku wycięte z kolorowego papieru figry: koła, prostokąty, trójkąty ( po 10 przynajmniej)

Osoba dorosła rozpoczyna np. koło, trójkąt, koło, trójkąt dalej układa dziecko.

Inny przykład: prostokąt, prostokąt, koło, prostokąt, prostokąt, koło itd.

 

Piątek 17.04.2020 r.

Zajęcia umuzykalniające

utrwalenie piosenki " Maszeruje wiosna"

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Zabawa przy piosence.

Słuchanie i zabawa ruchowa do piosenki 

https://www.youtube.com/watch?v=4yuKun2h2o4

 

Poniedziałek 20.04.2020r.

Temat: Wiosna na wsi

Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Wiejskie ustronie”

 

– Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio.
– Postanowiliśmy z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia. Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.
– Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.
– Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia.
Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu tylko dla siebie”. Gospodarstwo
 agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.
– Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie.
– Chodziliśmy razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy…
– Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.
– A mam – uśmiechnął się kolega dziadka.
– Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.
– A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.
– Kaczuszki też są.
Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się, jak pan Staś czyści konia.
– Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka.
Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.

– A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.
– Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.
– Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio.
Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym, który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu się gospodarzy. Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.
– Musicie przyjechać w maju – zapraszał.
– Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.
– Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.
– Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz.
– Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie „Ustronie” i ruszać do miasta.
– Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.

– Jasne – kiwnął głową Olek.
– A na wstawanie o piątej rano? – Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.

Spróbujcie wspólnie porozmawiać na temat opowiadania. Rodzicu, zadaj dziecku poniższe pytania. Zwróć uwagę, by odpowiadało całymi zdaniami.

− Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?
− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?
− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?

 

Wtorek 21.04.2020r. 

Zajęcia ruchowe 

Temat : „Zagadki ruchowe – Jakim jestem zwierzęciem?”

 Pokazujemy za pomocą ruchu, jakim jesteśmy zwierzątkiem. Pozostali uczestnicy próbują odgadnąć zagadkę. Jeśli zadanie jest zbyt trudne, możemy naśladować głos tego zwierzęcia.

Środa 22.04.2020r.

Zajęcia plastyczne

Temat: „Puszysta owieczka”

Potrzebna nam będzie wata, klej, kawałek tektury i flamaster. Narysuj swojemu dziecku głowę owieczki, dwa kopytka i okrągły brzuszek. Pokaż dziecku, jak rwać watę i formować z niej kulki. Wyjaśnij też, że kiedy będzie przyklejało watę do tektury, to klejem smarujemy papier. Wycinamy niezbędne elementy, dzieci rączkami turlają kuleczki z waty i wyklejają nimi brzuszek oraz czuprynkę owieczki. Na końcu sklejamy wszystkie części i owieczka gotowa!

Czwartek 23.04.2020r.

Zajęcia matematyczne

Temat: Zabawy ze zwierzętami- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i liczenia, tworzenie zbiorów ( podział zwierząt domowych na grupy np. kaczki, kury, krowy, świnie itd.)

Zabawa ruchowa : Pora karmienia

Dzieci maszerują po pokoju, naśladując sposób poruszania się kury. Na umówiony dźwięk zatrzymują się, kucają i stukają palcem wskazującym w podłogę - jedzą ziarenka.

 

Piątek 24.04.2020r.

Zajęcia umuzykalniające

Słuchanie piosenki " Na naszym podwórku"

https://www.youtube.com/watch?v=G6mVRZeMtXg

  1. Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku. Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki – w kurniku.

Ref.: „Ihaha!” – rży nasz konik.„Me, me, me”, z kózką w chórku.Dobrze nam tu razem na naszym podwórku.

          II. Na naszym podwórku jest bardzo wesoło.Kurki gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło.

Ref.: „Kwa, kwa, kwa” – kwacze kaczka.„Ko, ko, ko” – kurki w chórku.Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.

          III. Na naszym podwórku zwierzęta się czubią. Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.

Ref.: „Hau, hau, hau” – piesek szczeka.„Miau, miau, miau” – z kotkiem w chórku.Wszyscy się lubimy na naszym podwórku

 

Poniedziałek 27.04. 2020r.

Dbamy o przyrodę

Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej " Oszczędzajmy wodę"

Tekst: 

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok. – Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. – Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę. – Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran. – Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. – Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka. – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję. – Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. – Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. – Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby. – W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.

Rodzic zadaje pytania:

− W jaki sposób Ada myła zęby?

− Dlaczego należy oszczędzać wodę?

 

Wtorek 28.04.2020r.

Ćwiczenia gimnastyczne

1. Marsz dookoła przy muzyce.

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słońce i deszcz: na zapowiedź „ulewa" wykonują przysiad, stukają palcami o podłogę, mówiąc „kap, kap".

3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Słonko". Siad skulny- słońce zaszło. Na sygnał powolny wyprost aż do wspięcia na palce, poruszanie dłońmi - promyczkami. Przejście kilka kroków - słońce przesuwa się po niebie. Na kolejny sygnał — siad skulny - słonko zaszło.

4. Zabawa z elementem czworakowania - „Kotki." Wiosenna pogoda zachęca kotki do zabaw. Czworakująpo sali w różnych kierunkach. Na sygnał kotki „turlają się" po ziemi- kilka obrotów po podłodze, robią koci grzbiet. Ponowny sygnał zaprasza do czworakowania.

5. Ćwiczenie tułowia - skręty. Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Naśladują ruchy wrzucania kamieni do stawu - prawą i lewą ręką z mocnym skrętem ciała. Po kilku rzutach schylają się, przysiadają- zbierają kamyki

6. Zabawa z elementem równowagi „Bociany". Bociany brodzą w stawie, chodzą po łące szukając żabek. Chód z wysokim unoszeniem kolan.

7. Zabawa z elementem skoku „Ptaszki". „Ptaszki" w przysiadzie zbierają ziarenka -stukanie palcem o podłogę. Na sygnał wstają i skokami obunóż przenoszą się w inne miejsce, zmęczyły się, więc znowu przysiadają zbierając pożywienie.

8. „Ptaszki"- zabawa przy akompaniamencie muzyki - ptaszki fruwają, szukają przyjaciela, tańczą we dwoje, kołyszą małego ptaszka i wyrzucają z gniazdka. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

Środa 29.04.2020r.

Zajęcia plastyczne

Temat: "Stokrotki"

Potrzebne będą materiały: plastikowe nakrętki kolorowe, niebieska kartka papieru, plastelina, klej "magic", flamaster lub kredka.

 

Czwartek 30.04.2020r.

Zajęcia matematyczne

Temat: Na rabatce - rozwijanie koncentracji i spostrzegawczości wzrokowej, rozwijanie umiejętności matematycznych.

Potrzebne będą: 3 prostokąty, sylwety kwiatków: hiacyntów, bratków, tulipanów ( po kilka każdego) w kolorach: białym, żółtym i różowym.

Zadania:

1. Sadzenie kwiatów wg. kolorów płatków

2. Sadzenie kwiatów wg. gatunków

3. Sadzenie kwiatów wg. własnego pomysłu

Poniedziałek 4.05.2020r. 

Moja miejscowość, mój region.

"Wycieczka w góry"- słuchanie opowiadania E. Stadtmuller " Jak dobrze nam zdobywać góry"

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole8wzamosciu/fragmenty-opowiadania-e-skonwertowany.pdf

Wtorek 5.05.2020r.

Ćwiczenia gimnastyczne- rozwijanie sprawności ruchowej :

- zabawy ruchowe z elementami skoku i podskoku

- ćwiczenia stóp

- ćwiczenia z elementami toczenia np. piłka, obręcz

- ćwiczenia uspokajające

Środa 6.05.2020r.

Zajęcia plastyczne

Temat: " Zielona wieś"- malowanie farbami.

Czwartek 7.05.2020r.

Zajęcia matematyczne

"Budujemy domy"- zwracanie uwagi na architekturę miejscowości zamieszkania, rozwijanie umiejętności matematycznych.

Dzieci wspólnie z rodzicem układają na dużym prostokącie 1 mały prostokąt (drzwi), 2 małe kwadraty (okna), trójkąt (dach).

Piątek 8.05.2020r. 

Słuchanie piosenki " Tu mieszkam"

https://www.youtube.com/watch?v=ufeOnDxnMjA

 

Ponieziałek 11.05.2020r.

Moja Ojczyzna

Słuchanie opowiadania " Majowe święta" B. Szelągowskiej- kształtowanie poczucia przynależności narodowej, poznawanie tradycji związanej z obchodzeniem świąt państwowych.

Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.

– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.

– I ja też – powiedział Daniel.

– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…

Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie. – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś  trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.

– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?

– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.

– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.

Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.

– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?

– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.

– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?

– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.

Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.

– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.

– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.

Pytania do opowiadania:

− Jakie barwy ma flaga Polski?

− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?

− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady? 

− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?

Wtorek 12.05.2020r. 

Ćwiczenia i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

- zabawy bieżne

- jazda na rowerku

- zabawy z piłką

Środa 13.05.2020 r.

Zajęcia plastyczne

"Godło Polski" - wydzieranka bibułkowa. Materiały potrzebne: szkic godła polskiego, bibuła biała i czerwona, żółty flamaster i czarny.

Czwartek 14.05.2020r. 

"Podróż po Polsce"- zajęcia matematyczne

- liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby (zielona krepina- łąka, wycięte białe chmurki- owieczki około 10 sztuk)

- W Warszawie- budowanie domów z klocków- liczenie pięter.

Piątek 15.05.2020r. 

Zajęcia umuzykalniające przy piosence " Moja Ojczyzna"

https://www.youtube.com/watch?v=WAAze_TDef8

Rozwijanie zdolności muzycznych przez słuchanie muzyki i śpiew, rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce.

Poniedziałek 18.05.2020r. 

Łąka w maju

Słuchanie opowiadania „Smok łąkowy wielogłowy” E. Stadtmuller. Zapoznanie z różnymi możliwościami spędzania czasu wolnego na łące w maju.

– O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu ustawionym między łóżkami dzieci.
– O Kubusiu Puchatku – zadecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka na piknik …
– Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik i pani prosiła, żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby poczęstować innych.
– Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – zapakujemy je do plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i będziesz miał się czym dzielić. A dokąd się wybieracie?
– Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i kawałek przejdziemy piechotą.
– I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda.
Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie przywozili do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do plecaczka.
– Dalej pójdziemy na piechtę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim przystanku. – Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych przebojów. Trzy, cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa zioła maj …
Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga wędrować. Nawet się nie obejrzeli, a już byli na miejscu.
– Jak tu ślicznie … – westchnęła Zuzia.
Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, pszczoły bzyczały … Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę i papierowe talerze.
– Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem częstowali się tym, na co kto ma ochotę.
Z początku niektórzy ociągali się trochę, ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki z makiem, Bartek orzechowe chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili plecaczki.
– Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, pałaszując z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzię.
– A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już żaden ślad po tygryskowej uczcie.
Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły upleść sobie wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. Konrad z Bartkiem napompowali piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące po niebie obłoki.
– Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi.
– A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy … Trzeci obłoczek nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka.
– Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął nagle. – To jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. Skrada się po cichutku, a jego obecność zdradzają lekko poruszające się trawy.
Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie.
– Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki wypadek, schował się za Olka.
– Spokojnie, to tylko wiatr … – próbowała uspokoić chłopców pani.
– Na … na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś.
– Oczywiście! – usłyszał.
– A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie spuszczając oczu z rozkołysanych traw.

Wtorek 19.05.2020r.

"Łąka w maju" - wycieczka, spacer na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.

Rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, poznawanie nazw kwiatów i zwierząt- mieszkańców łąki.

Środa 20.05.2020r.

Zajęcia plstyczne

Temat: "Rumianki" rysowanie kredkami. Rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej i sprawności manualnej.

Czwartek 21.05.2020r.

"Życie na łące". Zajęcia matematyczne z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Rozwijanie umiejętności liczenia, grupowanie przedmiotów według ustalonego krtyerium. Grupowanie sylwet według koloru lub kształtu/ sylwety kwiatów: maki, złocienie, koniczyny, stokrotki- po pięć każdego rodzaju/ układanie z kół sylwety biedronki. Rysowanie na sylwecie odpowiedniej liczby kropek.

Piątek 22.05.2020r.

Zajęcia umuzykalniające przy piosence " Na majowej łące". Poznanie melodii i tekstu nowej piosenki, doskonalenie koordynacji słuchowo- ruchowej.

https://www.youtube.com/watch?v=YD4u-OJUvVY

Poniedziałek 25.05.2020r.

Święto Rodziców- słuchanie opowiadania E. Stadtmuller " Rodzicielska niespodzianka" 

https://www.youtube.com/watch?v=lbBUqhnxZA0

Rozwijanie umiejętności uważnego suchania opowiadania, uświadomienie ważnej roli rodziców w życiu dziecka.

Wtorek 26.05.2020r.

Zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu :

-"Tato, tato, ile kroków do domu?".

-zabawa "złap piłkę"- prowadzący rzuca piłkę wypowiadając słowo np. kierowca kierownica, inny przykład: pielęgniarka dziecko odpowie strzykawka albo inny wyraz kojarzący się z pielęgniarką itd.

- zabawa w "berka"

- zabawy z elementmi skoków, podskoków

Środa 27.05.2020r.

Zajęcięcia plastyczne

Niespodzianka dla mamy i taty- "Kwiatek"

Wycinanie z kolorowego papieru elementów- płatki, łodyżka. Przyklejanie na kartkę z bloku.

Czwartek 28.05.2020r.

Zajęcia matematyczne

Zabawa z obrazkami- " Pomieszane zawody"

Obrazki przdedstawiające osoby wykonujące różne zawody: kucharz, marynarz, piekarz itp. obrazki są rozcięte na pół i pomieszane. Dziecko odszukuje pasujące do siebie połówki, układa w całość, opowiasa własnymi słowami czym zajmuje się ta osoba.

Piątek 29.05.2020r.

Zajęcia umuzykalniające - słuchanie piosenki " Dla Ciebie Mamo"

https://www.youtube.com/watch?v=uo35S1T8eXE

Nauka wiersza " Mama i tata" Jadwiga Koczanowska

Mama i Tata to nasz świat cały,
ciepły bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce,
i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie,
i wszystkie psoty nam wybaczacie

 

Poniedziałek 1. 06. 2020r. 

Niby tacy sami, a jednak inni.

Słuchanie opwiadania Agaty Widzowskiej " Język migowy"

Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy. – Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę? – Ani troszeczkę. – To jak my się będziemy bawić? – Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił. – Mam fajną siostrę – powiedział Olek. – Co mówisz? – spytała Ada. – Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie! – Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada. W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów! Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym. – Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada. – Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło. – Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. – Zrozumiałeś, tatusiu? Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów

https://www.youtube.com/watch?v=nCHCInfWWy4

Rodzic zadaje pytania do opowiadania:

– Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?

− Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?

− Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi kolega/koleżanka.

Wtorek 2.06.2020r.

Zajęcia ruchowe- rozwijanie sprawności fizycznej.

Potrzebne będą woreczek i szarfa.

1. Zabawa "domek"- wchodzenie do rozłożonej szarfy, siad skrzyżowany, wyjście, spacer dookoła, powrót do domu. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.

2. " Przeieramy się"- przeciąganie szarfy przez całe ciało od dołu do góry i z powrotem. Powtarzamy 3-4 razy.

3. " Podnieś patyki"- leżenie na brzuchu, podnoszenie do góry leżącej szarfy.

4. Celujemy z odległości woreczkiem do rozłożonej szarfy

5. Zabawa z elementem skoku- wskakujemy, wyskakujemy z szarfy.

Środa 3.06.2020r.

Zajęcia plastyczne

Temat: " Meksykańskie ponczo"

Należy kolorowe pask przykleić na prostokąt następnie złożyć na pół  i wyciąć otwór.

Materiały: kartka z bloku, papier kolorowy, klej, nożyczki.

Czwartek 4.06.2020r.

Zajęcia matematyczne

"Skąd jesteśmy i ile mamy lat" Pokazujemy dzieciom obazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata, opowiadamy o nich. Dona stępnej zabawy można wykorzystać zapałki albo kredki, lalki i maskotki. Przykład: kładziemy przed misiem pięć kredek, dziecko kiczy i już wie ile miś ma lat.

Piątek 5.06.2020r.

Zajęcia umuzykalniające

Słuchanie piosenki " Dzieci świata"

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Poniedziałek 8.06.2020r.

Wakacyjne podróże

Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej " Wakacyjne podróże". Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego, poznawanie świata poprzez doświadczenia własne i innych ludzi.

https://www.youtube.com/watch?v=TaxwjOL1TxY

Wtorek 9.06.2020r.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

- "wyścigi samolotów"- wyznaczamy linię startu i mety. Dziecko rzuca pzpierowymi samolotami zrobionymi techniką origami.

- zabawa bieżna z papierowym samolotem uniesionym w górze.

- zabawy z piłką - rzucanie, chwytanie, próby kozłowania.

- zabawa z elementem podskoków na jednej nodze.

Środa 10.06.2020r.

Oglądanie obrazków przedstawiających krajobrazy polskie- morze, góry, jeziora. Wykonanie metodą origami "łódka", "samolot"

Czwartek 11.06. 2020r. - Boże Ciało dzień wolny

Piątek 12.06.2020r.

Zajęcia umuzykalniające oparte na piosence " Wyścig rowerem" - rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały, rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej.

https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk

Poniedziałek 15.06.2020r.

Pożegniania nadszedł czas.

Słuchanie opowiadania " Zabawkowe smutki"

https://www.youtube.com/watch?v=4u61GxE_aro

Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?

Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić podczas wakacyjnej przerwy?

Wtorek 16.06.2020r.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu:

- rzuty do celu z odległości np. piłką do drzewa

- skoki na jednej nodze po płytkach chodnikowych

- zabawy bieżne do obranego celu i z powrotem np. odległego drzewa i z powrotem

- skłony w przód " urwij trawkę i unieś ją nad głową"- zadanie powtórz kilka razy

Środa 17.06.2020r. 

Zajęcia plastyczne

Tema: Wakacje w górach

Technika łączona: malowanie, wycinanie, naklejanie kulek z waty. Farbami malujemy niebo, góry i hale. Z kolorowego papieru wycinamy kwiatki, domki i naklejamy na przygotowane tło. Z waty robimy małe kulki, będą to owce, flamastrem rysujemy nóżki, głowę, oczy.

Czwartek 18.06.2020r.

''Wycieczka do lasu''- zajęcia matematyczne- określanie liczebności zbioru.

Przeliczanie jagód, sylwety, ułożonych w pętli może być sznurel lub wstążka i poziomek ułożonych w drugiej pętli. Określanie liczebności zbioru bez liczenia, czyli ''na oko''. Posługiwanie się słowami : więcej , mniej.

Piątek 19.06.2020r.

Zajęcia umuzykalniające przy piosence '' Już w krótce wakacje''

https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4

ćwiczenia ortofoniczne- czym podróżujemy

- wrrr- samolot

- tuf tuf - pociąg

- szszsz, uuuu - statek

Poniedziałek 22.06.2020r. 

Dzień Ojca

Nauka wiersza " Tatuś"

Drogi Tatusiu - najlepszy na świecie,

który mnie kochasz w zimie i w lecie.

Jesienią, wiosną w niezmiennej trosce w szczęśliwym domu - jak w raju rosnę.

Za Twoją dobroć dzisiaj dziękuję, zdrowia, łask Bożych szczęścia winszuję.

Bezpiecznej szosy, spełnienia marzeń, pięknych urlopów i zawsze razem!

Wtorek 23.06.2020r.

Nauka piosenki '' Tato już lato''

https://www.youtube.com/watch?v=AjV0cal75LQ

Środa 24.06.2020r.

Niech żyją wakacje!

Słuchanie wiersza " Wakacyjne rady"

Wiera Badalska

Głowa nie jest od parady
I służyć Ci musi dalej
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
Kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda,
Chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
Z kąpieli korzystaj

Jagody nieznane,
Gdy zobaczysz w borze,
Nie zrywaj! Nie zjadaj,
Bo zatruć się możesz.

Biegać boso – przyjemnie,
Ale ważna rada:
Idąc na wycieczkę
Dobre buty wkładaj.

Rozmowa na temat treści wiersza.

Czwartek 25.06.2020r.

Zabawy ruchowe przy piosence

'' Najpierw skłon"https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

" Kto jak skacze" - https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

Piątek 26.06.2020r. 

Pożegnanie roku szkolnego.
Znanymi tańcami, piosenkami. Powtórzenie, przypomnienie poznanych w ciągu roku piosenek, zabaw, tańców...