Grupa 3,4 latków
Nauczyciele:
Wiesława Kornaga
mgr Elwira Piotrowska-Argasińska
pomoc nauczyciela: Elżbieta Klojzy
Drodzy Rodzice! W związku z zaistniałą sytuacją panującą w naszym kraju, jako nauczyciele i wychowawcy Waszych dzieci będziemy prowadzić zdalne nauczanie zgodne z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zachęcam do realizacji krótkich zadań, które wypełnią czas Waszym Maluszkom.
Marzec
Temat: W Marcu jak w Garncu
Środa 25.03.2020 r.
Praca plastyczna: „Marcowa pogoda”
Naklejanie na wycięty z kolorowego papieru garnek: kropelki wody, płatki śniegu, słoneczko, chmurki. Materiały potrzebne do wykonania pracy: kartka z bloku, papier kolorowy, nożyczki, klej.
Czwartek 26.03,2020 r.
Zajęcia matematyczne
Temat: Duże, małe.
Klasyfikacja przedmiotów ze względu na wielkość.
Wykorzystanie rymowanki:
Dużo klocków w koszu mamy wszystkie ( lub jeden, dwa, trzy…) małe/ duże wyciągamy i do pojemnika wkładamy.
Piątek 27.03.2020 r.
Zajęcia umuzykalniające
Inscenizacja ruchowa piosenki „Marzec Czarodziej” - https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E
Nauka piosenki „Kle kle boćku” –
https://www.youtube.com/watch?v=Q9GXQJ6kRRA
Poniedziałek 30.03.2020 r.
Temat Mowa i myślenie
„ Przyjście wiosny” – słuchanie wiersza J. Brzechwy ( ilustracje na tablicy dydaktycznej)
http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_p09.html
Wtorek 31.03.2020 r.
Zajęcia ruchowe
Ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej „ Wiosną na łące”
Środa 1.04.2020 r.
Zajęcia plastyczne
Temat: „Bocian” – wydzieranka z kolorowego papieru
Czwartek 2.04.2020 r.
Temat : „ A ja rosnę i rosnę” – kształtowanie umiejętności liczenia obiektów w zakresie 3,4 i więcej, grupuję obiekty wg. Podanych cech ( wielkość, kolor)
Piątek 3.04.2020 r.
Zajęcia umuzykalniające
Piosenka „ Maszeruje Wiosna ” - https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
Zabawa do piosenki
Poniedziałek 6.04.2020 r.
Wiersz „ Pisanki, pisanki ‘’ https://miastodzieci.pl/piosenki/pisanki-3/
„ Na świątecznym stole’’ – opowiadanie obrazka ( rozmowa z dzieckiem na temat przygotowań świątecznych)
Wtorek 7.04.2020 r.
Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem kolorowych woreczków ( w domu może być to mała poduszeczka)
Środa 8.04.2020 r.
Zajęcia plastyczne „ Kolorowa pisanka” – ozdabianie kawałkami materiału lub dowolną techniką
Czwartek 9.04.2020 r.
Zajęcia matematyczne
Temat: Rozpoznajemy, klasyfikujemy – wykorzystanie klocków Dienesa
Piątek 10.04.2020 r.
Piosenka „ Wielkanocna kłótnia” – słuchanie, zabawa przy piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=TQtfzbZL_vw
Kwiecień
Temat: Wiosna w lesie
Środa 15.04.2020 r.
Obejrzenie bajki na You Tube
"Wiosenne przygody Krasnala" - Witold Giersz
https://www.youtube.com/watch?v=BM1INy6tikg
Pytanie: Jakie zwierzęta, owady, ptaki spotkał Krasnal w lesie podczas pierwszej wiosennej wędrówki.
Zabawa: " Wiosno, wiosenko gdzie jesteś powiedz nam"
https://www.youtube.com/watch?v=RRn8zvuhYYY
Czwartek 16.04.2020 r.
Zajęcia matematyczne:
Temat: Potrafię ułożyć taki wzorek
- skupienie uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich
- dziecko potrafi wychwycić i kontynuować powtarzający się rytm.
Przygotowujemy dziecku wycięte z kolorowego papieru figry: koła, prostokąty, trójkąty ( po 10 przynajmniej)
Osoba dorosła rozpoczyna np. koło, trójkąt, koło, trójkąt dalej układa dziecko.
Inny przykład: prostokąt, prostokąt, koło, prostokąt, prostokąt, koło itd.
Piątek 17.04.2020 r.
Zajęcia umuzykalniające
utrwalenie piosenki " Maszeruje wiosna"
https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
Zabawa przy piosence.
Słuchanie i zabawa ruchowa do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=4yuKun2h2o4
Poniedziałek 20.04.2020r.
Temat: Wiosna na wsi
Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Wiejskie ustronie”
– Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio.
– Postanowiliśmy z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia. Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.
– Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.
– Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia.
Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu tylko dla siebie”. Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.
– Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie.
– Chodziliśmy razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy…
– Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.
– A mam – uśmiechnął się kolega dziadka.
– Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.
– A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.
– Kaczuszki też są.
Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się, jak pan Staś czyści konia.
– Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka.
Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.
– A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.
– Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.
– Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio.
Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym, który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu się gospodarzy. Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.
– Musicie przyjechać w maju – zapraszał.
– Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.
– Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.
– Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz.
– Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie „Ustronie” i ruszać do miasta.
– Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.
– Jasne – kiwnął głową Olek.
– A na wstawanie o piątej rano? – Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.
Spróbujcie wspólnie porozmawiać na temat opowiadania. Rodzicu, zadaj dziecku poniższe pytania. Zwróć uwagę, by odpowiadało całymi zdaniami.
− Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?
− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?
− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?
Wtorek 21.04.2020r.
Zajęcia ruchowe
Temat : „Zagadki ruchowe – Jakim jestem zwierzęciem?”
Pokazujemy za pomocą ruchu, jakim jesteśmy zwierzątkiem. Pozostali uczestnicy próbują odgadnąć zagadkę. Jeśli zadanie jest zbyt trudne, możemy naśladować głos tego zwierzęcia.
Środa 22.04.2020r.
Zajęcia plastyczne
Temat: „Puszysta owieczka”
Potrzebna nam będzie wata, klej, kawałek tektury i flamaster. Narysuj swojemu dziecku głowę owieczki, dwa kopytka i okrągły brzuszek. Pokaż dziecku, jak rwać watę i formować z niej kulki. Wyjaśnij też, że kiedy będzie przyklejało watę do tektury, to klejem smarujemy papier. Wycinamy niezbędne elementy, dzieci rączkami turlają kuleczki z waty i wyklejają nimi brzuszek oraz czuprynkę owieczki. Na końcu sklejamy wszystkie części i owieczka gotowa!
Czwartek 23.04.2020r.
Zajęcia matematyczne
Temat: Zabawy ze zwierzętami- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i liczenia, tworzenie zbiorów ( podział zwierząt domowych na grupy np. kaczki, kury, krowy, świnie itd.)
Zabawa ruchowa : Pora karmienia
Dzieci maszerują po pokoju, naśladując sposób poruszania się kury. Na umówiony dźwięk zatrzymują się, kucają i stukają palcem wskazującym w podłogę - jedzą ziarenka.
Piątek 24.04.2020r.
Zajęcia umuzykalniające
Słuchanie piosenki " Na naszym podwórku"
https://www.youtube.com/watch?v=G6mVRZeMtXg
- Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku. Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki – w kurniku.
Ref.: „Ihaha!” – rży nasz konik.„Me, me, me”, z kózką w chórku.Dobrze nam tu razem na naszym podwórku.
II. Na naszym podwórku jest bardzo wesoło.Kurki gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło.
Ref.: „Kwa, kwa, kwa” – kwacze kaczka.„Ko, ko, ko” – kurki w chórku.Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.
III. Na naszym podwórku zwierzęta się czubią. Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.
Ref.: „Hau, hau, hau” – piesek szczeka.„Miau, miau, miau” – z kotkiem w chórku.Wszyscy się lubimy na naszym podwórku
Poniedziałek 27.04. 2020r.
Dbamy o przyrodę
Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej " Oszczędzajmy wodę"
Tekst:
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok. – Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. – Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę. – Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran. – Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. – Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka. – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję. – Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. – Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. – Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby. – W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.
Rodzic zadaje pytania:
− W jaki sposób Ada myła zęby?
− Dlaczego należy oszczędzać wodę?
Wtorek 28.04.2020r.
Ćwiczenia gimnastyczne
1. Marsz dookoła przy muzyce.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słońce i deszcz: na zapowiedź „ulewa" wykonują przysiad, stukają palcami o podłogę, mówiąc „kap, kap".
3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Słonko". Siad skulny- słońce zaszło. Na sygnał powolny wyprost aż do wspięcia na palce, poruszanie dłońmi - promyczkami. Przejście kilka kroków - słońce przesuwa się po niebie. Na kolejny sygnał — siad skulny - słonko zaszło.
4. Zabawa z elementem czworakowania - „Kotki." Wiosenna pogoda zachęca kotki do zabaw. Czworakująpo sali w różnych kierunkach. Na sygnał kotki „turlają się" po ziemi- kilka obrotów po podłodze, robią koci grzbiet. Ponowny sygnał zaprasza do czworakowania.
5. Ćwiczenie tułowia - skręty. Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Naśladują ruchy wrzucania kamieni do stawu - prawą i lewą ręką z mocnym skrętem ciała. Po kilku rzutach schylają się, przysiadają- zbierają kamyki
6. Zabawa z elementem równowagi „Bociany". Bociany brodzą w stawie, chodzą po łące szukając żabek. Chód z wysokim unoszeniem kolan.
7. Zabawa z elementem skoku „Ptaszki". „Ptaszki" w przysiadzie zbierają ziarenka -stukanie palcem o podłogę. Na sygnał wstają i skokami obunóż przenoszą się w inne miejsce, zmęczyły się, więc znowu przysiadają zbierając pożywienie.
8. „Ptaszki"- zabawa przy akompaniamencie muzyki - ptaszki fruwają, szukają przyjaciela, tańczą we dwoje, kołyszą małego ptaszka i wyrzucają z gniazdka. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Środa 29.04.2020r.
Zajęcia plastyczne
Temat: "Stokrotki"
Potrzebne będą materiały: plastikowe nakrętki kolorowe, niebieska kartka papieru, plastelina, klej "magic", flamaster lub kredka.
Czwartek 30.04.2020r.
Zajęcia matematyczne
Temat: Na rabatce - rozwijanie koncentracji i spostrzegawczości wzrokowej, rozwijanie umiejętności matematycznych.
Potrzebne będą: 3 prostokąty, sylwety kwiatków: hiacyntów, bratków, tulipanów ( po kilka każdego) w kolorach: białym, żółtym i różowym.
Zadania:
1. Sadzenie kwiatów wg. kolorów płatków
2. Sadzenie kwiatów wg. gatunków
3. Sadzenie kwiatów wg. własnego pomysłu
Poniedziałek 4.05.2020r.
Moja miejscowość, mój region.
"Wycieczka w góry"- słuchanie opowiadania E. Stadtmuller " Jak dobrze nam zdobywać góry"
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole8wzamosciu/fragmenty-opowiadania-e-skonwertowany.pdf
Wtorek 5.05.2020r.
Ćwiczenia gimnastyczne- rozwijanie sprawności ruchowej :
- zabawy ruchowe z elementami skoku i podskoku
- ćwiczenia stóp
- ćwiczenia z elementami toczenia np. piłka, obręcz
- ćwiczenia uspokajające
Środa 6.05.2020r.
Zajęcia plastyczne
Temat: " Zielona wieś"- malowanie farbami.
Czwartek 7.05.2020r.
Zajęcia matematyczne
"Budujemy domy"- zwracanie uwagi na architekturę miejscowości zamieszkania, rozwijanie umiejętności matematycznych.
Dzieci wspólnie z rodzicem układają na dużym prostokącie 1 mały prostokąt (drzwi), 2 małe kwadraty (okna), trójkąt (dach).
Piątek 8.05.2020r.
Słuchanie piosenki " Tu mieszkam"
https://www.youtube.com/watch?v=ufeOnDxnMjA
Ponieziałek 11.05.2020r.
Moja Ojczyzna
Słuchanie opowiadania " Majowe święta" B. Szelągowskiej- kształtowanie poczucia przynależności narodowej, poznawanie tradycji związanej z obchodzeniem świąt państwowych.
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie. – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.
Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
Pytania do opowiadania:
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
Wtorek 12.05.2020r.
Ćwiczenia i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- zabawy bieżne
- jazda na rowerku
- zabawy z piłką
Środa 13.05.2020 r.
Zajęcia plastyczne
"Godło Polski" - wydzieranka bibułkowa. Materiały potrzebne: szkic godła polskiego, bibuła biała i czerwona, żółty flamaster i czarny.
Czwartek 14.05.2020r.
"Podróż po Polsce"- zajęcia matematyczne
- liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby (zielona krepina- łąka, wycięte białe chmurki- owieczki około 10 sztuk)
- W Warszawie- budowanie domów z klocków- liczenie pięter.
Piątek 15.05.2020r.
Zajęcia umuzykalniające przy piosence " Moja Ojczyzna"
https://www.youtube.com/watch?v=WAAze_TDef8
Rozwijanie zdolności muzycznych przez słuchanie muzyki i śpiew, rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce.
Poniedziałek 18.05.2020r.
Łąka w maju
Słuchanie opowiadania „Smok łąkowy wielogłowy” E. Stadtmuller. Zapoznanie z różnymi możliwościami spędzania czasu wolnego na łące w maju.
– O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu ustawionym między łóżkami dzieci.
– O Kubusiu Puchatku – zadecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka na piknik …
– Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik i pani prosiła, żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby poczęstować innych.
– Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – zapakujemy je do plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i będziesz miał się czym dzielić. A dokąd się wybieracie?
– Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i kawałek przejdziemy piechotą.
– I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda.
Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie przywozili do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do plecaczka.
– Dalej pójdziemy na piechtę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim przystanku. – Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych przebojów. Trzy, cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa zioła maj …
Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga wędrować. Nawet się nie obejrzeli, a już byli na miejscu.
– Jak tu ślicznie … – westchnęła Zuzia.
Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, pszczoły bzyczały … Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę i papierowe talerze.
– Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem częstowali się tym, na co kto ma ochotę.
Z początku niektórzy ociągali się trochę, ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki z makiem, Bartek orzechowe chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili plecaczki.
– Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, pałaszując z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzię.
– A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już żaden ślad po tygryskowej uczcie.
Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły upleść sobie wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. Konrad z Bartkiem napompowali piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące po niebie obłoki.
– Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi.
– A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy … Trzeci obłoczek nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka.
– Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął nagle. – To jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. Skrada się po cichutku, a jego obecność zdradzają lekko poruszające się trawy.
Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie.
– Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki wypadek, schował się za Olka.
– Spokojnie, to tylko wiatr … – próbowała uspokoić chłopców pani.
– Na … na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś.
– Oczywiście! – usłyszał.
– A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie spuszczając oczu z rozkołysanych traw.
Wtorek 19.05.2020r.
"Łąka w maju" - wycieczka, spacer na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.
Rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, poznawanie nazw kwiatów i zwierząt- mieszkańców łąki.
Środa 20.05.2020r.
Zajęcia plstyczne
Temat: "Rumianki" rysowanie kredkami. Rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej i sprawności manualnej.
Czwartek 21.05.2020r.
"Życie na łące". Zajęcia matematyczne z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Rozwijanie umiejętności liczenia, grupowanie przedmiotów według ustalonego krtyerium. Grupowanie sylwet według koloru lub kształtu/ sylwety kwiatów: maki, złocienie, koniczyny, stokrotki- po pięć każdego rodzaju/ układanie z kół sylwety biedronki. Rysowanie na sylwecie odpowiedniej liczby kropek.
Piątek 22.05.2020r.
Zajęcia umuzykalniające przy piosence " Na majowej łące". Poznanie melodii i tekstu nowej piosenki, doskonalenie koordynacji słuchowo- ruchowej.
https://www.youtube.com/watch?v=YD4u-OJUvVY
Poniedziałek 25.05.2020r.
Święto Rodziców- słuchanie opowiadania E. Stadtmuller " Rodzicielska niespodzianka"
https://www.youtube.com/watch?v=lbBUqhnxZA0
Rozwijanie umiejętności uważnego suchania opowiadania, uświadomienie ważnej roli rodziców w życiu dziecka.
Wtorek 26.05.2020r.
Zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu :
-"Tato, tato, ile kroków do domu?".
-zabawa "złap piłkę"- prowadzący rzuca piłkę wypowiadając słowo np. kierowca kierownica, inny przykład: pielęgniarka dziecko odpowie strzykawka albo inny wyraz kojarzący się z pielęgniarką itd.
- zabawa w "berka"
- zabawy z elementmi skoków, podskoków
Środa 27.05.2020r.
Zajęcięcia plastyczne
Niespodzianka dla mamy i taty- "Kwiatek"
Wycinanie z kolorowego papieru elementów- płatki, łodyżka. Przyklejanie na kartkę z bloku.
Czwartek 28.05.2020r.
Zajęcia matematyczne
Zabawa z obrazkami- " Pomieszane zawody"
Obrazki przdedstawiające osoby wykonujące różne zawody: kucharz, marynarz, piekarz itp. obrazki są rozcięte na pół i pomieszane. Dziecko odszukuje pasujące do siebie połówki, układa w całość, opowiasa własnymi słowami czym zajmuje się ta osoba.
Piątek 29.05.2020r.
Zajęcia umuzykalniające - słuchanie piosenki " Dla Ciebie Mamo"
https://www.youtube.com/watch?v=uo35S1T8eXE
Nauka wiersza " Mama i tata" Jadwiga Koczanowska
Mama i Tata to nasz świat cały, |
Poniedziałek 1. 06. 2020r.
Niby tacy sami, a jednak inni.
Słuchanie opwiadania Agaty Widzowskiej " Język migowy"
Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy. – Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę? – Ani troszeczkę. – To jak my się będziemy bawić? – Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił. – Mam fajną siostrę – powiedział Olek. – Co mówisz? – spytała Ada. – Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie! – Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada. W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów! Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym. – Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada. – Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło. – Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. – Zrozumiałeś, tatusiu? Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów
https://www.youtube.com/watch?v=nCHCInfWWy4
Rodzic zadaje pytania do opowiadania:
– Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?
− Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?
− Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi kolega/koleżanka.
Wtorek 2.06.2020r.
Zajęcia ruchowe- rozwijanie sprawności fizycznej.
Potrzebne będą woreczek i szarfa.
1. Zabawa "domek"- wchodzenie do rozłożonej szarfy, siad skrzyżowany, wyjście, spacer dookoła, powrót do domu. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.
2. " Przeieramy się"- przeciąganie szarfy przez całe ciało od dołu do góry i z powrotem. Powtarzamy 3-4 razy.
3. " Podnieś patyki"- leżenie na brzuchu, podnoszenie do góry leżącej szarfy.
4. Celujemy z odległości woreczkiem do rozłożonej szarfy
5. Zabawa z elementem skoku- wskakujemy, wyskakujemy z szarfy.
Środa 3.06.2020r.
Zajęcia plastyczne
Temat: " Meksykańskie ponczo"
Należy kolorowe pask przykleić na prostokąt następnie złożyć na pół i wyciąć otwór.
Materiały: kartka z bloku, papier kolorowy, klej, nożyczki.
Czwartek 4.06.2020r.
Zajęcia matematyczne
"Skąd jesteśmy i ile mamy lat" Pokazujemy dzieciom obazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata, opowiadamy o nich. Dona stępnej zabawy można wykorzystać zapałki albo kredki, lalki i maskotki. Przykład: kładziemy przed misiem pięć kredek, dziecko kiczy i już wie ile miś ma lat.
Piątek 5.06.2020r.
Zajęcia umuzykalniające
Słuchanie piosenki " Dzieci świata"
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Poniedziałek 8.06.2020r.
Wakacyjne podróże
Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej " Wakacyjne podróże". Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego, poznawanie świata poprzez doświadczenia własne i innych ludzi.
https://www.youtube.com/watch?v=TaxwjOL1TxY
Wtorek 9.06.2020r.
Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
- "wyścigi samolotów"- wyznaczamy linię startu i mety. Dziecko rzuca pzpierowymi samolotami zrobionymi techniką origami.
- zabawa bieżna z papierowym samolotem uniesionym w górze.
- zabawy z piłką - rzucanie, chwytanie, próby kozłowania.
- zabawa z elementem podskoków na jednej nodze.
Środa 10.06.2020r.
Oglądanie obrazków przedstawiających krajobrazy polskie- morze, góry, jeziora. Wykonanie metodą origami "łódka", "samolot"
Czwartek 11.06. 2020r. - Boże Ciało dzień wolny
Piątek 12.06.2020r.
Zajęcia umuzykalniające oparte na piosence " Wyścig rowerem" - rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały, rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej.
https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk
Poniedziałek 15.06.2020r.
Pożegniania nadszedł czas.
Słuchanie opowiadania " Zabawkowe smutki"
https://www.youtube.com/watch?v=4u61GxE_aro
Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?
Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić podczas wakacyjnej przerwy?
Wtorek 16.06.2020r.
Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu:
- rzuty do celu z odległości np. piłką do drzewa
- skoki na jednej nodze po płytkach chodnikowych
- zabawy bieżne do obranego celu i z powrotem np. odległego drzewa i z powrotem
- skłony w przód " urwij trawkę i unieś ją nad głową"- zadanie powtórz kilka razy
Środa 17.06.2020r.
Zajęcia plastyczne
Tema: Wakacje w górach
Technika łączona: malowanie, wycinanie, naklejanie kulek z waty. Farbami malujemy niebo, góry i hale. Z kolorowego papieru wycinamy kwiatki, domki i naklejamy na przygotowane tło. Z waty robimy małe kulki, będą to owce, flamastrem rysujemy nóżki, głowę, oczy.
Czwartek 18.06.2020r.
''Wycieczka do lasu''- zajęcia matematyczne- określanie liczebności zbioru.
Przeliczanie jagód, sylwety, ułożonych w pętli może być sznurel lub wstążka i poziomek ułożonych w drugiej pętli. Określanie liczebności zbioru bez liczenia, czyli ''na oko''. Posługiwanie się słowami : więcej , mniej.
Piątek 19.06.2020r.
Zajęcia umuzykalniające przy piosence '' Już w krótce wakacje''
https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4
ćwiczenia ortofoniczne- czym podróżujemy
- wrrr- samolot
- tuf tuf - pociąg
- szszsz, uuuu - statek
Poniedziałek 22.06.2020r.
Dzień Ojca
Nauka wiersza " Tatuś"
Drogi Tatusiu - najlepszy na świecie,
który mnie kochasz w zimie i w lecie.
Jesienią, wiosną w niezmiennej trosce w szczęśliwym domu - jak w raju rosnę.
Za Twoją dobroć dzisiaj dziękuję, zdrowia, łask Bożych szczęścia winszuję.
Bezpiecznej szosy, spełnienia marzeń, pięknych urlopów i zawsze razem!
Wtorek 23.06.2020r.
Nauka piosenki '' Tato już lato''
https://www.youtube.com/watch?v=AjV0cal75LQ
Środa 24.06.2020r.
Niech żyją wakacje!
Słuchanie wiersza " Wakacyjne rady"
Wiera Badalska
Głowa nie jest od parady
I służyć Ci musi dalej
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
Kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda,
Chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
Z kąpieli korzystaj
Jagody nieznane,
Gdy zobaczysz w borze,
Nie zrywaj! Nie zjadaj,
Bo zatruć się możesz.
Biegać boso – przyjemnie,
Ale ważna rada:
Idąc na wycieczkę
Dobre buty wkładaj.
Rozmowa na temat treści wiersza.
Czwartek 25.06.2020r.
Zabawy ruchowe przy piosence
'' Najpierw skłon" - https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
" Kto jak skacze" - https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
Piątek 26.06.2020r.
Pożegnanie roku szkolnego.
Znanymi tańcami, piosenkami. Powtórzenie, przypomnienie poznanych w ciągu roku piosenek, zabaw, tańców...