GANG FAJNIAKÓW
PROJEKT EDUKACYJNY GANG FAJNIAKÓW
Przedszkolaki z najstarszej grupy wraz z Panią Dyrektor zgłosiły się do programu edukacyjnego i konkursu „Szkolne Przygody Gangu Fajniaków”. Przedszkole otrzymało paczkę z 5 Fajniakami, książkę z przygodami Fajniaków, zestaw naklejek za pozytywne postawy i udział w zajęciach. Program składa się z 4 filarów – każdy z nich dotyczy innego żywiołu: ognia, powietrza, wody i ziemi.
ZIEMIA
Zajęcia rozpoczęliśmy oglądaniem ilustracji przedstawiających Ziemię. Dzieci dowiedziały się, że Ziemia jest w przybliżeniu kulą zbudowaną z kilku warstw. Dzięki przeprowadzonym eksperymentom obserwowały, że woda przemieszcza się do góry, poznały pojęcie iż woda nawilża ziemię oraz pojęcie wsiąkania wody. Ogromną radość i zdziwienie sprawił dzieciom eksperyment „Wulkan”. Dzieci samodzielnie wywołały jak to określiły „eksplozję wulkanu” dolewając ocet do mieszaniny sody z wodą i płynem do mycia naczyń. W drugiej części zajęć wysłuchały opowiadania „Kochajcie zieleń” i omówiły treść utworu odpowiadając na pytania zawarte w scenariuszu. Kolejnym zadaniem było zorganizowanie w sali Ekozakątka z zielonych roślin (skrzydłokwiatów), które dzieci samodzielnie posadziły; zajęły się również przesadzaniem kwiatka z małej doniczki do dużej obserwując system korzeniowy rośliny.
POWIETRZE
Zrealizowaliśmy lekcję o powietrzu według scenariusza z Fajniakami. Przedszkolaki na podstawie przeczytanego rozdziału Ekozakątek z książki Gang Fajniaków i miasto marzeń poznały miejsce gdzie nie ma śmieci, jest czyste powietrze i wszyscy są szczęśliwi. Brały udział w działaniach mających na celu ochronę przyrody. Segregowały śmieci, eksperymentowały z powietrzem poznając jego właściwości. Dzieci świetnie się bawiły, a zarazem uczyły.
WODA
Dzieci poznały informację dotyczące wody. Na podstawie ilustracji samodzielnych doświadczeń oraz utworu „Oszczędzaj kropelkę”. Zapoznały się ze zjawiskiem krążeniu wody w przyrodzie. Wykonane eksperymenty sprawiły im ogromną frajdę. Na podstawie doświadczeń formułowały wnioski, że woda przejmuje kształt naczynia, potrafi przemieszczać się. Na podstawie opowiadania „Oszczędzaj kropelkę” i tablic demonstracyjnych podawały przykłady jak należy postępować, by szanować wodę. Wyjaśniały znaczenie haseł: „Każda kropla wody cenna dla przyrody”, „Oszczędzając wodę chronisz przyrodę”, „Wodę kochamy więc ją oszczędzamy”. Na koniec dzieci złożyły kropelce Kseni uroczyste przyrzeczenie, że od dzisiaj nie będą marnować wody.